על איזה החזר השקעה בתוכנית העסקית אתה מדבר בדיוק?
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
על איזה החזר השקעה בתוכנית העסקית אתה מדבר בדיוק?
כל ניתוח כלכלי/עסקי במסגרת הכנת תוכנית עסקית אינו יכול להתבצע ללא התייחסות לסביבה העסקית אשר בה פועל העסק. על פי מודל חמשת הכוחות של פורטר ניתוח הסביבה העסקית בה פועל העסק צריך להתבצע תוך התייחסות לחמישה מישורים:
- התייחסות לחסמי הכניסה לענף
- ניתוח לקוחות – התייחסות לכוחם של הלקוחות בענף
- ניתוח ספקים – התייחסות לכוחם של הספקים בענף
- איום מצד מוצרים תחליפים
- עוצמת התחרות בענף
ניתוח חמישה מישורים אלו יקבע את האסטרטגיה הנכונה לפיה צריך לפעול.
הבה נבחן את ענף הצימרים על פי הקריטריונים המוצעים במודל:
- חסמי כניסה – בינוניים – חסמי הכניסה בענף זה הם כספיים- השקעה גבוהה ובירוקרטיים. מבחינה כספית, נדרשת השקעה לא מבוטלת בתכנון, בנייה ואבזור חדרי האירוח. מבחינה בירוקרטית, תהליך קבלת אישור הבנייה עשוי להיות ארוך ומסורבל
- ניתוח לקוחות – חזקים – עפ"י נתוני הלמ"ס, כ-84% מהלינות באירוח כפרי בשנת 2010 בארץ היו של ישראלים. קהל היעד הישראלי מפולח לקבוצות הבאות:
- זוגות צעירים – המחפשים נופש זול ומפנק באווירה רומנטית
- זוגות מבוגרים (50+) – המחפשים נופש באיכות גבוהה
- אוהבי גיוון – אנשים המעוניינים באירוח מיוחד ושונה מזה שמציעים בתי המלון ובתי הארחה, מחפשים בד"כ צימרים הבנויים באופן ייחודי ו/או מאובזרים באופן שונה
- אוהבי טבע – אנשים המעוניינים להיות קרובים לטבע. רבים מהצימרים הוקמו במושבים קטנים הגובלים בטבע
- תיירות חוץ
הלקוח הפוטנציאלי נהנה מהיצע רב ושפע אפשרויות. כמו כן, השליטה בשפה, הנגישות למידע בעידן האינטרנט והיכולת לתקשר עם לקוחות עבר מעניקים ידע וכוח מיקוח רב ללקוחות (בייחוד בחודשי השפל) אל מול בעלי הצימרים
- ניתוח ספקים – בינוניים – בשונה מענפים אחרים, ענף האירוח הכפרי אינו תלוי באופן משמעותי בספקים. הציוד הדרוש איננו ייחודי, הרכישה נעשית בכמויות קטנות ובעלי צימרים לא מהווים פלח לקוחות יחיד של הספקים
הספקים מחולקים לקטגוריות הבאות:
- בנייה ושיפוצים – בשלב הקמת הצימר ושיפוץ החדרים. קבלנים, אדריכלים, חומרי בנייה וכו'…
- אבזור – ציוד קבוע הקיים בצימר, ברזים, ג'קוזי, רהיטים, מכשירי חשמל וכו'…
- ציוד וניהול שוטף – סדינים, מגבות, סבון, נייר טואלט, חומרי גלם לארוחות הבוקר, שרותי מכבסה וכו'…
- שיווק – למרות שלא מדובר בספקים קלאסיים, בענף זה לאמצעי השיווק יש השפעה רבה על איך ייראה השוק. עיקר השיווק נעשה בפורטלים ייחודיים לשיווק אירוח כפרי ברשת האינטרנט. שלא כמו שאר הספקים, בעלי הצימרים מהווים פלח שוק יחיד לפורטלים אלו והפורטלים הללו מהווים את שומר הסף החוצץ בין בעלי הצימרים ללקוחות. כוח המיקוח של הפורטלים האינטרנטיים הוא רב
- מוצרים תחליפיים – חזקים– קיימות אפשרויות לינה/נופש אחרות- מלונות, בתי הארחה, אכסניות נוער. גם פתרונות באזורים אחרים או נופש בחו"ל יכול להווה מוצר תחליפי. בפני הלקוח הפוטנציאלי עומד היצע רחב של אפשרויות לנופש ואין זה הכרח שהוא יבחר באירוח כפרי
- תחרות – גבוהה – את התחרות ניתן לחלק לתחרות ישירה ולתחרות עקיפה, על פי קריטריונים של פלח השוק אליו פונה הצימר והקרבה הגיאוגרפית. אם אני בעלים של צימר מהודר ומאובזר שנבנה בקפידה תחת קונספט המשדר רומנטיקה ורוגע, הרי הצימר היוקרתי הסמוך עלי, שפונה לאותו קהל יעד של זוגות מחפשי איכות ורומנטיקה מהווה מתחרה ישיר עבורי. לעומת זאת, אירוח כפרי למשפחות, בקיבוץ המצוי כ-15 ק"מ מהצימר שלי מהווה תחרות עקיפה בלבד עבורי.
כאשר בוחנים את ההיצע הרב של הצימרים (בעיקר בצפון הארץ), את העונתיות הרבה בתחום ואת אחוזי התפוסה הנמוכים יחסית בתחום ניתן להסיק כי התחרות בענף גבוהה.
אז מה אפשר לעשות?
- לקוחות – על מנת להוריד במעט את כוח המיקוח של הלקוחות עלינו לחזק ולתחזק את מאגר הלקוחות שלנו ולנסות ליצור מאגר לקוחות "נאמנים" – לצאת במבצע חבר מביא חבר, הנחות לאירוח בימי הולדת וכדומה
- ספקים – עם מרבית הספקים המצב נתון. אולם, ממש לא כך המצב לגבי הפורטלים האינטרנטיים. הפורטלים הללו מספקים לנו את הלקוחות, חתימה על הסכמי שיתוף פעולה עימם, מיקוד תקציב הפרסום לקהל היעד הרלוונטי ומעבר למודל תשלום המתגמל באופן ניכר את הפורטל בעבור כל לקוח המגיע אליי דרכו יקטינו את כוח המיקוח של הפורטלים מולי
- תחרות – על מנת "להילחם" ברמת התחרות הגבוהה בתחום עלינו לבדל את הצימר שלנו מהמתחרים – הבידול יכול להיעשות בכמה תחומים, תלוי בטיב הצימר ובקהל הלקוחות שלו:
- בידול במחיר – מתאים יותר לצימרים פשוטים למשפחות, לא מתאים לצימרים הפונים לזוגות המחפשים איכות ורומנטיקה
- בידול בשירותים – הצעת שירותים נוספים וייחודים בצימר שלי או שיתוף פעולה עם אטרקציות תיירותיות המצויות באזור
- בידול בקונספט – העמקת הקונספט הייחודי של הצימר והתאמתו לפלח מצומצם יותר, אולם עם "נאמנות לקוח" גבוהה יותר
תהנו!
קרא עוד על:
- השלבים השונים בהתקשרות עם משקיע – חלק א
- השלבים השונים בהתקשרות בהסכם עם משקיע – חלק ב
- הסכם מייסדים – למה, מתי וכיצד
- מודלים אפשריים להצגת אב-טיפוס למשקיעים
- למיזם צעיר ומבטיח דרוש משקיע שמוכן להקשיב
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!