אז למה באמת אנחנו צריכים סקירת שוק במסגרת כתיבת תוכנית עסקית?
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
אז למה באמת אנחנו צריכים סקירת שוק במסגרת כתיבת תוכנית עסקית?
חלק ארי בתהליך הכנת תוכנית עסקית עוסק בניתוח הסביבה העסקית שבה נפעל: נתונים אודות ענפים רלוונטיים, ניתוח מתחרים, פילוח קהל היעד ועוד…
אז מה באמת נותנת לנו סקירת השוק? האם היא רק לצורך יצירת "רושם" אל מול משקיעים פוטנציאלים, או שמה סקירה זו נותנת לנו Added Value אמיתי. ובכן, לסקירת השוק במסגרת כתיבת התוכנית העסקית מספר מטרות:
1. הבנה עמוקה של הסביבה התחרותית שבה נפעל – מיפוי מתחרים פוטנציאלים וזיהוי "אוקיאנוס כחול"
2. פוטנציאל שוק – בטרם מחליטים על כניסה לענף ספציפי יש לבחון את הפוטנציאל העסקי שלו: פדיון ענפי כולל , רווחיות מקובלת בענף, סיכון עסקי (משך "חיי" עסקים בענף) ועוד…
3. בחינת מודלים עסקיים קיימים – בטרם ננסח מודל עסקי במסגרת יישום אסטרטגיה עסקית בתוכנית העסקית, נבחן עסקים קיימים ונבין מהוא המודל העסקי שלהם: היכן הם ממוקמים בשרשרת הערך (Value Chainn), מהו תמהיל ההכנסות שלהם ומהם המחירים המוצעים על ידיהם. ניתוח זה הינו חשוב ויכול לעזור לנו בהבנת המודל העסקי שלנו ומה סיכויי הצלחתו
4. הצגת "תמונת מצב" של השוק הרלוונטי לקוראי התוכנית העסקית – סקירת השוק מקנה רקע לקוראי התוכנית העסקית – בין אם הם משקיעים או בין אם הם היזמים עצמם
מספר טיפים לסקירת שוק יעילה ונכונה
• עדכניות – הימנעו מלהציג נתונים לא עדכניים (שוק ה E-COMMERCE בשנת 2006…). בעולם דינאמי של ימינו אין ערך למידע עסקי שאינו מבוסס על נתונים עדכניים. מלבד רושם שלילי בקרב משקיעים שיתקלו בסקירת השוק הלא עדכנית שלכם, התבססות על מודלים עסקיים ישנים אינה תורמת להבנת הענף והסביבה העסקית בה אנו נמצאים
• גרפים, גרפים ועוד פעם גרפים – "לעיתים גרף אחד שווה אלף מילים"
• מסקנות ברורות – יש לנסח מסקנות ברורות המרכזות את הנתונים הרלוונטיים ביותר שנכתבו בסקירת השוק
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!