עדכון התוכנית העסקית והכנת תקציב עבודה מנצח לשנת 2025

תקופת החגים, הטעונה כל כך השנה, מתקרבת לסיומה וזה בדיוק הזמן להתחיל לעדכן את התוכנית העסקית שלכם ולהכין תקציב עבודה לשנת 2025. בראש נקי ואנרגיות מחודשות, הגיע הזמן לצלול לאחת המשימות החשובות ביותר לפעילות העסקית שלכם.

אנחנו יודעים שהכנת תקציב שנתי יכולה להיות משימה מייגעת ולא פשוטה בכלל, לכן החלטנו להרים את הכפפה ולנסות ולסייע לכם "לפרק" את העבודה לכמה שלבים פשוטים וממוקדים.

הכל מתחיל ונגמר בניתוח נתונים – תקציב עבודה טוב במסגרת עדכון תוכנית עסקית רב שנתית, הוא תקציב המבוסס על נתונים. לפני תחילת ניתוח הנתונים רצוי מאוד להכין רשימה של כל הדוחות להם תזדקקו במהלך התהליך. ניתן לדמות זאת להכנות בחדר ניתוח: לפני הניתוח, כל הכלים מסודרים בקפידה כדי שהמנתח והצוות יוכלו להתמקד אך ורק בטיפול במטופל, ללא הסחות דעת. כך גם בתהליך הכנת התקציב – כאשר כל הנתונים מאורגנים מראש, תוכלו להתמקד בניתוח עצמו ובקבלת החלטות מושכלות. לכן, חשוב לארגן את הדוחות, לסדר את המידע, להבין את הנתונים העומדים לרשותכם ולתכנן את הצעדים הבאים בצורה מסודרת ומוקפדת.

"מי שבידיו השליטה על העבר, בידיו השליטה על העתיד" ,ג'ורג' אורוול, "1984" – התייחסו לביצועי העבר של העסק שלכם ברצינות. במקום למהר להרחיב את הפעילות או לכתוב תחזיות, השקיעו את האנרגיה בהבנה מעמיקה של הביצועים העסקיים של החודשים האחרונים גם אם אלו הושפעו מתקופת המלחמה. נתחו את מחזורי ההכנסות, מדדי הרווחיות, יעילות האסטרטגיה השיווקית, שיעורי נטישת הלקוחות והשינויים בתזרים המזומנים. שאלו את עצמכם: היכן הצלחתם? אילו נקודות תורפה זיהיתם? היעדים העתידיים חייבים להתבסס על ניתוח מציאותי, ולא על ניחושים או תחושות. יעד טוב הוא כזה שמציב אתגר, אך נשאר בר השגה ומבוסס על נתונים אמיתיים.

הגדרת יעדים מציאותיים ומדידים   – עכשיו, כשאתם עומדים לפני הצבת היעדים, זה הזמן להתמקד. קחו נשימה עמוקה – מדובר במרתון, לא בספרינט. עיינו בתוכנית העסקית המקורית שלכם (זוכרים את המסמך ששלחנו לכם?), שם תוכלו למצוא ניתוח אסטרטגי של הפעילות העסקית, יחד עם היעדים שהגדרתם לטווחי הזמן השונים. שאלו את עצמכם: אילו מהיעדים כבר הושגו? ואילו יעדים ריאליים תוכלו להשיג במהלך השנה הקרובה? בחרו 2-3 יעדים עיקריים לשנה הקרובה ותכננו את הדרך להשגתם. והכי חשוב – כל יעד חייב להיות מדיד. רק כך נוכל, בסוף השנה, להעריך את מידת ההצלחה ולבנות את התקציב לשנה הבאה בהתבסס על נתוני אמת.

כולנו חלק מהשוק – לפעמים קל לנו להסתכל על ביצועי העבר ולתכנן את העתיד על בסיס תהליכים פנימיים בלבד. תקציבי העבודה חייבים לכלול התייחסות לשינויים מאקרו כלכליים. הקדישו זמן למחקר על מגמות בתעשייה, התפתחויות טכנולוגיות, תחזיות של אנליסטים על חברות מתחרות בשוק, שינויים בהתנהגות צרכנים (כן, גם אם אתם B2B) שיכולים להשפיע על הפעילות העסקית שלכם בשנה הקרובה. תקציב גמיש ומותאם לתקופה יעזור לכם להתכונן טוב יותר למצבים בלתי צפויים ובתקווה גם ליצור יתרון על פני המתחרים.

שיתוף – הכנת תקציב העבודה אינה משימה של מחלקת הכספים בלבד. שתפו בתהליך את אנשי המפתח ממחלקות המכירות, השיווק והתפעול. במרבית המקרים גורמי המפתח מספקים מידע יקר ערך שיכול לעזור לכם מאוד בתהליך הכנת תקציבי העבודה. הקדישו זמן לפגישות עם גורמי המפתח וסיעור מוחות משותף, גישה זו תבטיח שהתקציב לשנה הקרובה יבטא מהימנה את האסטרטגיה של החברה על כלל מחלקותיה.

מעקב שוטף  – מה שלא מדיד, לא קיים, זוכרים? בסיום תהליך העבודה על התקציב אנו ממליצים לשריין ביומן העבודה שלכם פרק זמן קבוע שיוקדש לבחינת ביצועי החברה אל מול היעדים שהצבתם. לאורך השנה אנו ממליצים לכתוב תובנות שעולות בעת השוואת הביצועים לתקציב השנתי. בתובנות אלה תוכלו לעשות שימוש בסוף השנה לקראת בניית התקציב לשנה הבאה.

 

אנחנו ב GONOGO , מתמחים בכתיבת תוכניות עסקיות והכנת תקציבי עבודה וליווי חודשי שוטף. צוות מנהלי הפרויקטים שלנו כאן כדי ללוות אתכם החל משלב איסוף וניתוח הנתונים ועד לבניית תקציב עבודה המותאם אישית לעסק שלכם.

אנו מאחלים לכם הצלחה רבה ושנה טובה, רגועה ומוצלחת.