שש שאלות חשובות בדרך להצלחה של תוכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

שש שאלות חשובות בדרך להצלחה של תוכנית עסקית

למקומות, היכון…GO

שש שאלות חשובות בדרך להצלחה של תוכנית עסקית

 

שיווקו המוצלח של מוצר או שירות מהווה נקודה קריטית עבור כל עסק, צעיר וותיק כאחד.  כשלון בהחדרת המוצר או השירות עלול להביא להפסדים ואף לפגוע, לעתים,  ביכולתו של העסק להוסיף ולשרוד.

תוכנית שיווקית מדויקת, כחלק מהתוכנית העסקית, בין אם מדובר במוצר חדש ובין בוותיק, תצמצם את הסיכון לכישלון ותגביר את סיכויי ההצלחה.  

בתחרות השיווקית הקיימת היום על כל מדף בכל תחום, פשוט אי אפשר בלי תכנית שיווקית מפורטת ומדויקת, המעלה את השאלות הנכונות ומציגה תשובות.

GONOGO מציעה שש שאלות שכדאי מאוד לשאול, שאלות שהתשובות עליהן יכולות להוות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

 

האם ערכת ניתוח שוק מקיף, האם השוק אליו אתה מכוון מוגדר, מוכר וברור?

לפני שנגשים אל תכנון המהלך השיווקי עצמו וקביעת היעדים, חייבים לעבור את שלב איסוף אינפורמציה וניתוח השוק בו מתכוונים לפעול.

ניתוח שוק כולל בתוכו הגדרות כלליות של השוק והערכת המגמות לקראתן הוא צועד, ניתוח פרופיל הלקוחות והתחקות אחר טעמם, זיהוי מתחרים קיימים או פוטנציאלים, ישירים ועקיפים, הכרת המוצרים או השירותים המוצעים על ידם, איכותם ומחירם.

ניתוח שוק יכול להתבצע גם באמצעות שימוש במודל 5 הכוחות של פורטר  (Porter's Five Forces)הכולל ניתוח מתחרים, מוצרים תחליפים, כוח המיקוח של לקוחות, כוח המיקוח של ספקים וזיהוי חסמי כניסה ויציאה. ניתוח עסקי נוסף בו ניתן להשתמש הינו ניתוח SWOT (Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats) הכולל ניתוח הסביבה הפנימית (חוזקות וחולשות) והחיצונית (הזדמנויות ואיומים) בה המוצר או השירות עומדים לפעול.

 

האם הגדרת במדויק את היעדים לטווח הקצר והארוך?

קביעת היעדים יכולה להתבצע על בסיס רבעוני, חצי שנתי, שנתי או רב שנתי. בהמשך יש לקבוע את סוגי היעדים שברצונכם להשיג. יעדים אלו יכולים להיות יעדים "קשיחים" כמו יעדי מכירה ונתח השוק אליו אתם שואפים להגיע או יעדים "רכים"כמו השגת התדמית או המודעות או הבידול הרגשי אותם ברצונכם לבנות.

 

האם קבעת אסטרטגיה שיווקית ?

כדי לבנות  תוכנית פעולה שתאפשר להשיג את היעדים שהוגדרו, יש להגדיר את הדרך שתהפוך את המוצר או השירות שלכם לאטרקטיבי עבור קהלי המטרה אליהם בחרתם לכוון. לצורך כך עליכם לבחור את אסטרטגיית הבידול והמיצוב הרלוונטיים למוצר או לשירות שלכם.

בידול גיבוש היתרונות הייחודיים שיש למוצר או לשירות שלכם ובחירת היתרונות אותם כדאי יהיה להדגיש באמצעים ובמדיות השונות.

מיצוב – ה"מקום" אותו עתיד המוצר או השירות לתפוס בעולם הפסיכולוגי של הצרכן, הכוונה כאן היא הן למאפיינים (כפי שיתפסו על ידי הצרכן) והן לאווירה הרגשית שאתם מעוניינים שתיווצר סביב המוצר ו/או השירות.

 

האם הקדשת מחשבה לבחירת תמהיל השיווק ?

לאחר שהחלטתם על אסטרטגיית הבידול והמיצוב הרצויים למוצר או השירות שלכם, עליכם למצוא כעת את הדרכים אשר יבטיחו כי הצרכן יפגוש המסר שלכם. על מנת שתוכלו לעשות זאת עליכם לבחור תמהיל שיווקי נכון. התמהיל השיווקי מורכב מארבעה מרכיבים עיקריים :

מוצר (Product): קביעת מאפייני המוצר או השירות  כמו גם עיצובו ואריזתו.

מחיר (Price): ברור כי מחיר המוצר או השירות מהווה את אחד מהשיקולים המרכזיים עבור הלקוח הפוטנציאלי, אי לכך, עליכם לבחור את המחיר תוך התחשבות בביקוש למוצר או השירות, מחירו אצל המתחרים, הרווחים שבכוונתכם להשיג וכן בתדמית שברצונכם לבנות.

מקום (Place):  יש לבחור את ערוצי השיווק דרכם יגיע המוצר או השירות ללקוח, האם באמצעות שיווק ישיר או עקיף? במידה ותבחרו בשיווק עקיף יהיה עליכם לקבוע בנוסף תוואי להסכם בעזרתו תפעלו מול המפיצים שלכם (שולי רווח או באמצעות הטבות אחרות). כמו כן יהיה עליכם לקחת בחשבון את מיקומם, יכולתם לכסות את השוק וכדומה.

קידום (Promotion): פעילות שמטרתה לשכנע את הלקוח לצרוך את המוצר או השירות שלכם וכוללת בתוכה את המרכיבים הבאים:

פרסום ושיווק – פעילות תקשורתית מתוכננת המיועדת להעביר מסרים לקהלי מטרה שונים כשלרשותכם מגוון נרחב של ערוצים ומדיות.

קידום מכירות מכלול שיטות המיועדות להציע הצעה מפתה ללקוחות קיימים או פוטנציאלים במטרה לעורר את רמת המכירות בתקופה מסוימת.

יחסי ציבור   אמצעי מקובל לקידום תדמית העסק או המוצר או השירות שבכוונתה להציע.

 

האם הכנת תקציב ישים שיאפשר את קיום האסטרטגיה שנבחרה?

הערכת עלות האסטרטגיה שנבחרה וההכנסות הצפויות מיישומה. בשלב זה עליכם לקבוע יעדים כמותיים ומדדים שונים אשר יתמכו בקבלת החלטות שנתיות תוך ביצוע מעקב שוטף.

 

איך תדע  לפקח על המהלכים?

השלב האחרון בהכנת התוכנית השיווקית כולל גיבוש צוות או הקמת מנגנון שתפקידו יהיה לפקח אחר ההתקדמות. צוות זה יהיה, במידת הצורך, אחראי לביצוע עדכונים ותיקונים באסטרטגיה ובתקציב שנקבעו.

 

איך מתחילים?

אסור לשכוח: מוצר או שירות טוב, חדשני ופורץ דרך ככל שיהיה, אינו מהווה ערובה להצלחה בשוק. חשוב לנצל את הזמן, טרם החדרתו של המוצר או השירות לשוק ולבדוק האם יש לכם תשובות מלאות לכל השאלות המשמעותיות בתהליך. הנזקים הגדולים ביותר נגרמים כשאנחנו מרגישים מעל השאלות, כשאנחנו מניחים מבלי לבדוק, כשאנחנו אומרים "יהיה בסדר" ומקווים שאיכשהו הדברים יסתדרו. נכון, למזל ולצירופי המקרים המוצלחים יש חשיבות גדולה, אבל הצלחות לאורך זמן מתחילות בהכנת תשתית יסודית המגולמת בתכנית עסקית מקצועית. להכין נייר כלאחר יד ולהניח שדברים כבר יסתדרו הוא הגורם הראשון לכישלונות מכאיבים. הדרך הנכונה עוברת דרך חשיבה יסודית והגעה לתשובות נכונות ובדוקות, בכל שלב. זה לא בשמיים, זה בתכנית העסקית שלך. בהצלחה.

 

קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *