מדוע תכנית עסקית היא כה חיונית ומדוע מסוכן לוותר על הכנתה
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
חיוניותה של תכנית עסקית
- מהווה מקור כח על בסיס ידע- היא מחייבת ביצוע מחקר ואיסוף מידע רב ככל האפשר, הנוגע למכלול ההיבטים העסקיים, החל ממידע לגבי הסביבה הגיאו-פוליטית בה פועל העסק, כגון חוקים, תקנות ורגולציות ואשר צפויה להשפיע על התנהלות העסק, דרך מידע לגבי הסביבה התחרותית ופוטנציאל השוק וכלה באיסוף נתונים מספריים קשיחים, שמטרתם לשפוך אור ולספק את 'השורה התחתונה' לגבי כדאיות פתיחת העסק או ביצוע המהלך העסקי.
- יוצרת תחושת ודאות- זה נכון, תוכנית עסקיתכמו תחומים אחרים (רפואה למשל…) איננה מדע מדויק, אך קיומה מאפשר הליכה במסלול צפוי ובעיניים פקוחות לרווחה. היא מגדירה את האופק העסקי שלכם ומונעת את הצורך להתבסס על תחושות בטן כשבאים לאמוד את סיכויי ההצלחה של העסק, משום שהיא מספקת נתונים מספריים מדידים.
- מצמצמת ומגדירה סיכונים- ההתנהלות בעולם העסקי כרוכה בהחלטות של סיכון מול סיכוי. כל השקעה כספית כרוכה בסיכון, מסוים והמשקיעים מודעים לכך היטב, אך ככל שהסיכון גבוה יותר אמור לגדול גם הסיכוי – פוטנציאל הרווח. התוכנית העסקית מכמתת את הסיכון הקיים ביוזמה העסקית, וממחישה למולו את פוטנציאל הרווח: מציירת שחור על גבי לבן את הסיכון מול הסיכוי.
- שפה אחידה- התוכנית העסקית משמשת כערוץ תקשורת יחודי, שהשפה, המונחים והקודים המשולבים בו ברורים הן ליזם והן למשקיע.
תוכנית עסקית – צמצום הסיכון הגדלת הסיכוי
תוכנית עסקית איננה מדע מדויק, בדיוק כמו החיים עצמם.. יחד עם זאת היא יכולה לצמצם את הסיכון ביוזמה העסקית. אז איך בדיוק?
ישנם 2 תנאים מרכזיים אשר קיומם יסייע לכותב התוכנית המיומן לצמצמם את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי;
התנאי הראשון – ניסיון.
ניסיון בשוק או בענף מסוים יכול לסייע להעריך מה יהיו התוצאות העסקיות של עסק חדש באותו ענף, הניסיון בהקשר הזה מסייע לנו להבין flow של הפעילות אותה אנו מתכננים להקים. לדוגמא: אם אתם יודעים מה פדיון כל המסעדות (טוב, כמעט כולן..) בין גדרה לחדרה..זה בוודאי יכול לתת אינדיקציה לגבי הפדיון המשוער במסעדה החדשה אשר ברצונכם להקים, כמובן בהנחה שאיכות המזון טובה לא פחות מזו של המתחרים.
התנאי השני – ניתוח רגישות.
ניתוחי רגישות מסייעים לנו לנתח משתנים קריטיים בתוכנית ששינוי בהם עשוי לקבוע go או nogo. לדוגמא: אחוז ה Ctr, של אפליקציות תלוי בלא מעט גורמים. כדי להבין מה שינוי ב Ctr יעשה לכמות ההורדות באפליקציה שלנו, יש לבצע ניתוח רגישות בשלשה תסריטים; ריאלי, פאסיבי ואופטימי, אם בתסריט הפסימי יש לנו go, זה אומר שאפשר לצאת לדרך. כאן משתלב התנאי הראשון – נסיון – במסגרתו על סמך היכרות אחוזי Ctr של אפליקציות אחרות , יהיה נכון לקבוע את אותוCtr במסגרת התסריט הריאלי.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!