יום העצמאית

נשים ויזמות

בישראל ישנם כיום כחצי מילון עסקים (מהם כ-80% עסקים קטנים) אך רק כ-20% מתוכם בבעלות נשים, זאת בעוד הן מהוות כמעט מחצית מכוח העבודה השכיר. בנוסף, לעומת עסקים בבעלות גברים, יותר עסקים בבעלות נשים נשארים בגדר עוסק זעיר בלבד ולא צומחים ומתפתחים בגודלם.
בין יתר ההבדלים בין המינים, נשים מגלות התנגדות גדולה יותר לשינויים לעומת גברים, בין אם מתוך צורך להישמע, מתוך הגישה המוגבלת למשאבים החברתיים או למען הימנעות מקריאת תיגר על הרוב הגברי. כך, על פי מחקרים ומטא-אנליזות, עולה כי נוכחות נשים בתפקידי מפתח- מנהלות או יזמיות- מפחיתה הן את הסיכוי לאקזיט מוצלח (רכישות, מיזוגים, הנפקות בבורסה), והן את הסיכוי לכישלון הפירמה והפסקת פעילותה, המהווים שניהם תהליכי שינוי ברורים. במקביל, יש לציין כי ככל שישנן יותר נשים בתפקידים אלה, יורדת ההסתברות לכישלון בלא שנפגעת ההסתברות להצלחה. אם כן, על מנת להשיג הצלחה בטווח הארוך, ישנה משמעות חיובית לנוכחות נשית גבוהה בפירמות או בסטארט-אפים.
בנוגע ליזמות בעסקים קטנים ופרטיים, מדו"ח היזמות בישראל עולה כי נשים נוטות לראות פחות הזדמנויות טובות להקמת עסק עצמאי בטווח עתידי קרוב של חצי שנה, ובנוסף הן בעלות תפיסה נמוכה יותר של מיומנויותיהן להקמת וניהול עסק. אלה מלווים בפחד גבוה יותר מכישלון – אשר מונע יזמות או הקמת עסק חדש. מניעה זו, בתורה, כמובן שאיננה תורמת לצמיחה הכללית במשק וודאי שלא לאישה המעוניינת לפרוץ לעשייה בתחומים חדשים.

יזמות במספרים

גם היום, בשנת 2019, עדין נראים פערי שכר בין גברים ונשים, אפילו בתוך אותו תחום מקצועי. מטריד מכך הוא, שלא רק ששכירות משתכרות פחות משכירים, אלא גם שבעוד עצמאיים מרוויחים יותר משכירים (12,500 לעומת 11,000 בהתאמה), עצמאיות משתכרות דווקא פחות מנשים שכירות (6,900 לעומת 7,500 בהתאמה). כל זאת למרות שנשים הן בעלות שיעור השכלה גבוה יותר (זכאות לבגרות ונוכחות באקדמיה), על פי נתוני הלמ"ס. תיאוריות כלכליות מסבירות את הפערים הללו בכך שמושקעות תשומות שונות (שעות עבודה, ימי חופשה, גמישות תעסוקתית, נכונות לריחוק מהבית וכדומה), אך ראוי לציין כי הפערים קיימים גם בנטרול גורמים אלו והם קיימים למשל גם בשכר שעתי.
יתרה מכך, בישראל שיעור הנשים מתוך בעלי תפקידים במועצות מנהלים עומד על כ-16% בלבד, הרחק מאחורי מדינות סקנדינביה (נורבגיה עם 40%, שבדיה ופינלנד עם 26%), מדינות מערב אירופה (צרפת ודנמרק עם כ-18%), ארה"ב, ואפילו דרום אפריקה (17%). עם זאת, נתון מעניין מראה קשר חיובי בין ביצועי הפירמה לשיעור הנשים בה, כך שפירמות עם ביצועים באחוזונים העליונים מתאפיינות בשיעור נשים גבוה יותר לעומת פירמות עם ביצועים באחוזונים התחתונים.

אתגרים
כמו בעולם השכירים, גם בעולם היזמות, נשים נתקלות באתגרים שונים: בחברות סטארט-אפ, נשים יזמיות לרוב תקבלנה פחות מימון ובנוסף המימון יהיה נמוך יותר מזה של גברים יזמים. הדבר קשור לכך שבעלי ההון הנם גברים ברובם, לכולנו נטייה טבעית לתמוך בדומים לנו, ולכן משקיעים יותר בחברות סטארט-אפ שבראשן גברים. על כן נשאלת השאלה החשובה, האם המגמות הללו משרתות את המציאות בשוק או שמא מעכבות צמיחה ושגשוג כלכלי במשק?

הצד השני של המטבע
היכן אם כן היתרון והכוח שבלהיות אישה בשוק הישראלי?
בכוחן של נשים להפוך את חסרונותיהן ליתרונותיהן. למשל, בעוד הפחד מאי הודאות מטריד כל יזם וכל יזמית, נשים יודעות טוב יותר מה הן לא יודעות, ואינן מהססות כגברים להבהיר לעצמן נקודות אלה תוך הסתייעות באחרים. כך גדל הסיכוי להיתמך באופן אפקטיבי במי שכן יודע את התשובה, ולא לטעות בקנה מידה גדול. הדבר נכון להתנהלות עסקית, ניהולית, אסטרטגית, פיננסית, טכנולוגית, ועוד.
אנחנו רגילים לייחס לעולם העסקי תכונות הנחשבות 'גבריות', כמו אסרטיביות, תעוזה, נחישות, ותחושת בטחון במרחב הציבורי. אך למעשה, אם נחשוב על מורכבותה של ההצלחה בעולם מושגים זה ועל הגורמים המשפיעים ומעודדים הצלחה עסקית ויזמית, ניכר כי גם בכוחן של תכונות 'נשיות' לתרום ולאפשר הגשמת מטרות בזירה זו. למשל, מאפייני החשיבה הסדורה, האנליטית והשקולה; היכולת להחזיק בראש מערכת של גורמים על יחסי הגומלין המורכבים שביניהם; יכולות בינאישיות ויכולות תקשורתיות גבוהות – נדרשות כולן בעולם העסקי.
בתרגום לפרקטיקה, כבכל תכנית עסקית או אסטרטגית, אסרטיביות ובטחון לאו דווקא חשובים משקילות מחשבה, אורך רוח ותכנון מוקפד. העבודה האסטרטגית והאנליטית איננה של כח אלא של יסודיות, גמישות מחשבתית, יכולת פתרון בעיות ויצירתיות אין קץ. הדברים הללו מתכתבים עם התוצאות העסקיות המאפיינות נוכחות נשים בפירמות ובסטארט-אפים שהוצגו לעיל. הצלחה ארוכת טווח הינה פועל יוצא של הלך רוח מקצועי, ומתחילה מן המסד, מראשית התכנון והחשיבה על התכנית העסקית.

אז מה עושות
המכשול וההזדמנות הגדולה הניצבת בפני נשים כיום, הוא השחרור מכבלי התפיסות החברתיות, יציאה לעצמאות תפיסתית והכרה ביתרונן היחסי. גם מאפיינים של קהילתיות חזקה, סולידריות נשית, עזרה וערבות הדדית אחת לשנייה תורמים באופן ייחודי- למשל, ישראל משופעת בארגונים וביוזמות שמטרתם לקדם נשים לתחומים חדשים ולסייע ביוזמות שונות או להעלאת השכלה ותעסוקת נשים במקצועות היי-טק, כמו ארגון "יזמיות" לליווי נשים יזמיות בתחילת דרכן.
שפע ההזדמנויות והכלים המוצעים מעלים מחשבה חדשה. בעוד שבעולם של תפקידים מגדריים ברורים התרגלנו לתפיסה שלהיות אישה מצליחה משמעו הצלחה בכל- קריירה, השכלה, ניהול משק בית, חיי משפחה… למעשה, יתכן כי הצלחה פירושה להיות אישה שהיא אדון (או גברת) לגורלה, המחפשת ומנצלת הזדמנויות, ולא רק שאינה מפחדת מכישלון, אלא גם אינה מפחדת מהצלחה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *