על היוריסטיקה ותוכנית עסקית

אם שיחקתם בעבר שחמט מול שחקן מקצועי, אתם בוודאי מכירים את תחושת חוסר-האונים המקוננת בכם. מהצעד הראשון, אלו אתם שמנסים לחבר מהלך אחד לאחר ללא קוהרנטיות או אסטרטגיה ברורה ומסתמכים בעיקר על טעות של הצד השני. אך, הצד השני אינו משחק באותה השיטה, אלא נראה שהלך החשיבה שלו צופה את העתיד וכי ההוצאה לפועל של כל מהלך נשעית מחשבה רבה. כיצד הוא מצליח לעשות זאת? אנחנו יודעים מה אתם חושבים, ולא, הוא לא בהכרח יותר חכם מכם. אז אם אין קשר לחוכמה, אז למה כן? וכיצד אסטרטגיית ניצחון בשחמט קשורה לעולם העסקי?

השיטה האופטימלית לפתרון בעיות היא לפרוט את מרחב הבעיה ולבחור את הדרך שמביאה את האדם מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום במינימום צעדים. על פניו, שיטה זו נשמעת קלה ליישום, אך כשחושבים על בעיות מורכבות, מבינים ששיטה זו בלתי אפשרית לביצוע לאדם הממוצע. לדוגמה, האם אתם יכולים לתאר, ללא שימוש ב waze, את הדרך הקצרה ביותר בין דיזינגוף סנטר לשוק לוינסקי? אנחנו ניתן לכם זמן לחשוב על זה.

מחקרים מצאו כי בני האדם נוטים להשתמש באסטרטגיות חשיבה שהן אינטואיטיביות, מהירות וחסכוניות במשאבים הנקראות גם היוריסטיקות. אסטרטגיות חשיבה אלו אינן נוטות להפיק תוצאות אופטימליות, שכן האדם אינו משקיע את כל משאביו בפתרון הבעיה, אך הן כן מספקות תוצאה טובה דיה.

מומחים בתחומם לומדים מהן אסטרטגיות החשיבה היעילות והטובות ביותר לשימוש, בעוד מתחילים משתמשים באסטרטגיות קבועות, אשר אינן יעילות ועם הזמן הופכים למומחים בעצמם. לדוגמה, מומחים משתמשים רבות באסטרטגיית ניתוח אמצעים-יעד (Means-end analysis): פירוק מרחב הבעיה לתתי-בעיות קטנות יותר (Means), במטרה לצמצמם את הפער בין המצב הנוכחי לנקודת הסיום (End). הוצאה לפועל של אסטרטגיה זו למיזם עסקי חדש תבוא לידי ביטוי במספר שלבים עקביים: מחקר שוק לסקירת הסביבה העסקית, תכנון אסטרטגי ומקיף לחדירת השוק וגיוס לקוחות, הכנת תוכנית פיננסית מפורטת, כתיבת תוכנית עסקית מפורטת, גיוס משקיעים והתחלת פעילות. אף על פי ששלבים אלו נראים ברורים למדי, יזמים מתחילים, לעיתים אינם יודעים לפרק נכון את מרחב הבעיה של העסק ועל כן יתקשו בתכנון צעדיהם העסקיים קדימה.

יזמים רבים מקימים את העסק שלהם מתוך מוטיבציה ותשוקה פנימית, אך עדיין נחשבים למתחילים בעולם העסקים. אנחנו ב-GONOGO מסייעים ליזמים לתכנן את המיזם ברמה הפיננסית, האסטרטגית והעסקית, במטרה למנוע מהיזם לבצע כשלים האופייניים לתחילת הפעילות העסקית. מטרתנו היא שבסוף תהליך בניית התוכנית, היזם יכיר וידע את פרטי המיזם לעומק, וכן יוכל להתחיל את פעילותו על הצד הטוב ביותר.

התהליך כולל בין השאר את השלבים הבאים:

  • Means-End Analysis: כפי שציינו, פירוק תוכנית העבודה לנקודות ציון מסודרות, וניסוח תוכנית סדורה להגעה מנקודת המוצא אל הקמת העסק וגיוס משקיעים.
  • ניסוי וטעיה מובנים: ניסוי וטעיה אינם דבר רע, אך כאשר הם מתבצעים בחלל ריק הם אינם יעילים. כאשר יוצרים תוכנית פיננסית הבנויה היטב, ניתן לעשות ניתוחי רגישות, אשר יבהירו לנו ולכם כיצד שינויים בגורמים הכי קטנים ישפיעו על העסק.
  • "חשיבה לאחור": מחד, בניית אפיקי ההכנסות, ההוצאות וההשקעות היא חשובה, אך ישנה גם חשיבות רבה לצפייה בתמונה הרחבה, דוח הרווח וההפסד, והסקת מסקנות ממנו על פעילות החברה לאורך זמן.
  • Chunking (קיבוץ): תוכניות פיננסית ותוכנית עסקית עלולות להיות מסורבלות ומורכבות אם לא מתכננים אותן בצורה מונגשת ונכונה. חשוב לקבץ את כלל המידע לכדי קטגוריות ברורות, שימקדו אתכם לפעילות נכונה בהמשך הדרך.

לסיכום, כחברה המתמחה בכתיבת תוכניות עסקיות, אנו מחויבים להנחות יזמים דרך המורכבויות של פיתוח אסטרטגיות יעילות. תוך שימוש באסטרטגיות החשיבה הנכונות ביותר, אנו הופכים אתגרים גדולים לצעדים ישימים ופשוטים יותר.