כתיבת תוכנית עסקית מוטעית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

כתיבת תוכנית עסקית מוטעית

איך תזהו תוכנית עסקית שכדאי להיזהר ממנה…

(כתיבת תוכנית עסקית מוטעית)

 

הדרך בין תרגום רעיון למוצר או שירות מצליח מתחילה, כמו כל דרך, כבר בצעדים הראשונים – בתוכנית העסקית. מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת. האם קיימת רק דרך נכונה אחת לכתוב תוכנית עסקית. אילו חלקים חשובים יותר ואילו פחות. על מה חשוב לשים דגש. באיזה חלק של התוכנית נכון להשקיע יותר מאמצים, זמן או כסף. איך מנתחים מידע, אוספים אינפורמציה חיצונית, משתמשים נכון במאגרי מידע. על מי אפשר לסמוך, על מי לא… ואיך להימנע משגיאות קריטיות אשר יובילו למשקיע לומר NOGO כבר בתמצית המנהלים?

משקיעים מנוסים יוכלו לזהות די מהר מתי התוכנית העסקית אינה משקפת את המציאות העסקית.

אז מה הן אותן שגיאות נפוצות אשר ניתן לזהות כבר בקריאה הראשונה?

 

הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות (או במילים אחרות, אהבה ללא גבולות…)

הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות תעורר חשדות מידיים כבר בשלב תמצית המנהלים. כולנו יודעים שכשאנחנו מאוהבים – כל דיבור על פגם במושא אהבתנו נופל על אוזניים אטומות. הסימנים ל"אהבה ללא גבולות" כוללים קיבעון מחשבתי בתיאור המיזם, אובדן הראייה הביקורתית ויכולת השיפוט והתעלמות מסיכונים.  מסוכן להתאהב ברעיון! קשה, אבל בהחלט אפשרי, לשמור על מבט מפוקח לאורך כל הדרך.

משקיעים שמים כספם ויהבם על אנשים ובד"כ לא רק בגלל מוצרים…מפתיע, אבל זו המציאות. תוכנית פנטזיונרית אשר מציגה מוצר אשר מהותו "הצלת האנושות.." תעורר בוודאי חשדות. חשוב לזכור, המוצר ו/או השרות שלכם כנראה לא יהיה זה אשר ישנה את פני העולם…

 

הערכות פשטניות ולא מבוססות

אמירה פשטנית: אנו הולכים למכור 10 מליון ₪ בשנה ה – 2 לפעילותנו… מבלי להסביר איך הגעתם למספר הזה, תעורר תהיות. ברור לגמרי שאין דרך אשר תביא לדיוק של 100% בהערכת פעילות עסקית עתידית ובמיוחד כאשר מדובר ב – start up, יחד עם זאת תוכנית עסקית טובה תתבסס על שורה של הנחות יסוד מפורטות המגובות במחקר שוק ובנתוני אמת על מתחרים ועל הענף בו אתם פועלים. תוכנית ללא "זרימה" ברורה  במודל העסקי תגדיל את חוסר הביטחון של המשקיע בתוצאות המוצגות בתוכנית.

 

שימוש בסיסמאות ובקלישאות

"אנו מתכוונים להיות מס' 1 בקטגוריית ה…", "נהיה הטובים ביותר בשרות …", "נכבוש את שוק ה…" סיסמאות גרנדיוזיות ואמירות מכירתיות ריקות מתוכן תעוררנה חשד אם הן לא תגובנה באסטרטגיה עסקית ברורה ובהירה. שני כוחות משפיעים בד"כ על הסיכוי למכור מוצר ו/א שרות ללקוח; הראשון, צמצום כאב. השני, הגדלת עונג. תוכנית עסקית אשר אינה מפרטת בבהירות איזה כאב המוצר ו/או השרות יכול להקטין ללקוחות הפוטנציאלים שלי ו/או לחלופין איזה עונג הוא יכול להגביר, כנראה גם לא תשכנע את המשקיע הפוטנציאלי שלכם להשקיע כסף במיזם.

 

התעלמות מתזרים המזומנים. התעלמות מתקופת ההחזר על ההשקעה.

רב האנשים נוטים לחשוב במונחי רווח במקום במונחים של תזרים מזומנים. תוכנית עסקית ללא תזרים מזומנים לוקה בחסר וצריכה לעורר חשדות. ניתוח תזרים המזומנים הנובע מהפעילות העסקית הוא בעל חשיבות גבוהה יותר בעיני המשקיע וקודם לניתוח ההכנסות או רווח הנקי. תוכנית עסקית ללא תזרים מזומנים תספק נתונים חלקיים בלבד בקשר למיזם המתואר. בחינת ההחזר על ההשקעה בשיטת ה – NPVמושפעת מתזרים המזומנים התפעולי לאחר מס והתאמות תזרימיות אחרות כדוגמת הון חוזר, השקעות וכד'.

 

סימני אזהרה אחרים

העדר אבני דרך ברורים להתפתחות העסקית, התעלמות ממתחרים, חוסר מיקוד בקהל המטרה, חורים בלוחות הזמנים ליישום התוכנית, התעלמות ממקדמי עונתיות, התעלמות ממקדמי התייצבות בחודשי הפעילות הראשונים, שימוש במושגים טכניים מדי, אופטימיות יתרה בהנחות היסוד, ניסוחים מעורפלים/לא ברורים, שגיאות בהבנת מושגים בסיסיים הקשורים לדוחות הכספיים החזויים, קורות חיים מעורפלים של היזמים, התעלמות מכישורי כוח אדם וממבנה אשראי.

 

וגם…

שימוש בשפה דלה או לחלופין שימוש בשפה גבוהה מדי, תוכנית ארוכה או קצרה מדי, חזרה על תוכן לאורך התוכנית, עודף נספחים, מראה לא מקצועי.

 

קראו עו על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *