מיזוג חברות
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
מיזוג חברות
2 Become 1
טבע ואיווקס, אוסם ונסטלה, סנדיסק ואם סיסטמס, AOL ובל סאות' זו היא רק רשימה חלקית של חברות, מענפים שונים, שהתמזגו האחת עם השנייה בשנים האחרונות והרשימה עוד ארוכה. היקף עסקאות המיזוגים והרכישות הסתכם בשנת 2006 בכ – 3.368 טריליון דולר. השיא הקודם בהיקף עסקאות אלו נרשם בשנת 2000 טרם התפוצצות הבועה אז הסתכמו היקפי העסקאות בכ – 3.332 טריליון דולר (לפי נתוני חב' Dealogic). עם זאת, כשני שלישים מכלל העסקאות נכשלות, ניוזלטר GONOGOמעלה סוגיות שחשוב לקחת בחשבון רגע לפני ובמהלך ההחלטה על ביצוע הרכישה במטרה להיות בחלק השני של הסטטיסטיקה
הרצון להפוך לשחקן משמעותי יותר בין אם מדובר בזירה המקומית או לחליפין בזירה הבינלאומית יחד עם התגברות תהליכי הגלובליזציה ויציבות הכלכלה העולמית מעודדים תהליכים של מיזוגים ורכישות. ואולם, מחקרים רבים מראים כי חלק ניכר מהחברות הרוכשות נכשלות במיזוג החברות הנרכשות או שאינן מצליחות למצות את מירב הפוטנציאל שהאחרונות יכולה להציע. הסיבה המרכזית לכישלון נובעת, בד"כ, מהעדר תוכנית עסקית המציגה תכנון מדוייק ומפורט כיצד מהלך מעין זה צריך להיעשות מההיבט הארגוני, הסביבתי והכספי. להלן מס' טיפים לתכנון נכון יותר של המהלך:
תכנון אסטרטגי נכון מתחיל, ראשית כל, בהגדרת היעדים שעל החברה להשיג או במילים אחרות לאן בעצם אנחנו שואפים להגיע, כיצד רכישה של חברה כלשהיא יכולה להשתלב ביעדים שהצבנו והאם ישנן חלופות אחרות כמו למשל פיתוח עצמי (In house) של אותו המוצר. כאן יש לבחון את הדברים עפ"י שיקולי עלות מול תועלת. היבט נוסף שעלינו לבחון במקביל הינו התבוננות על סביבת המקרו המקיפה את המוצר או היכולת שברצוננו לרכוש, כלומר, אפיון המוצר בשוק כיום מול משך חיי המוצר/ הידע תוך ביצוע תחזית לטווח קצר (בד"כ עד 4 שנים).
במקביל ראוי לציין כי במידה והגענו למסקנה שאכן רכישה היא הצעד הנכון עלינו לבדוק האם יש לחברה שלנו יש את היכולת הפיננסית לקלוט לשירותיה חברה חדשה. לאחרונה פרסמה חב' האופנה פוקס אזהרת רווח לרבעון השני של השנה, אחת הסיבות לפגיעה בשורת הרווח של החברה נבעה משתי הרכישות האחרונות שביצעה החברה (ללין וסאקס) תוך מס' חודשים כאשר נראה כי זמן ההטמעה לא הוערך נכון כמו גם השקעות נוספות בפיתוח המותגים הללו שגררו עימן הרכישות הללו.
השלב השני, איתור וסינון חברות פוטנציאליות לרכישה – חלק זה כולל זיהוי מתחרים או חברות המחזיקות במוצר או ביכולת הרצויה לנו. לאחר שהכנו רשימה כזאת עלינו לנסות לאתר מידע ראשוני, לכל הפחות על אותן החברות. מידע זה יאפשר לנו לדרג אותן לפי קריטריונים שהינם בעלי חשיבות עבורנו.
בהמשך, לאחר שצמצמנו את אפשרויות הרכישה שלנו עלינו להתמקד בהן ולוודא יותר לעומק מהו הערך המוסף שהחברה הנרכשת תעניק לנו, או לחליפין האם ישנה סינרגיה בין ליבת הפעילות שלנו לזו של החברה הנרכשת – האם מדובר בחברה הפועלת בתחום המשתלב עם זה שלנו, האם באמצעותה נוכל לפנות לשווקים בהם היינו עד עתה מוגבלים יותר וכו'. חב' קוקה קולה, לדוגמא, טרם המיזוג עם טרה מצאה עצמה מאוימת מחדירה עתידית של אחת מחברות המזון הגדולות לשוק שלה בו היא נהנתה במשך שנים מדומיננטיות והעריכה כי הרכישה תאפשר לה כעת להיכנס לשוק מוצרי החלב ובראשם משקאות החלב.
בשלב הבא ישנה חשיבות רבה לביצוע הערכת שיווי לחברה הנרכשת. בהקשר זה חשוב לזכור כי יתכן והמחיר אותו תידרש החברה הרוכשת לשלם יהיה יקר אך ההערכה האסטרטגית הכוללת תצדיק צעד שכזה.
נוסף על כל סט הבדיקות שהוזכר מעלה ומתקיים בד"כ לפני או תוך כדי משא ומתן ראשוני עם אחת או יותר מהחברות הפוטנציאליות לרכישה חשוב כי בשלב מתקדם יותר במשא ומתן, תבצע החברה הרוכשת עוד מס' צעדים במקביל. האחד – המשך בניית מאגר המידע על החברה הנרכשת. השני – ניתוח סיכונים – זיהוי והגדרת הנושאים הקריטיים. בניית מערכת שתאפשר התמודדות עם ההפתעות שעלולות לצוץ במהלך הדרך והקדשת מחשבה לדרכי ההתמודדות עימן. אם קודם הזכרנו את המיזוג בין קוקה קולה לטרה הרי שרכישת טרה זימנה עבור קוקה קולה מס' בעיות בהן הצורך בבניית תשתית תפעולית עבור טרה הסובלת מנחיתות מובהקת מול מתחרותיה תנובה ושטראוס שהשקיעו בשנים האחרונות סכומי עתק מחלבות גדולות ומתקדמות. פעולות אלה יש ביכולתן לשפר את עמדת החברה הרוכשת במהלך המשא ומתן.
בשלב האחרון כאשר המו"מ לקראת סיום ונערכה בדיקת נאותות חשבונאית ומשפטית מקיפה על החברה להתחיל ולהתכונן ליום שאחרי באמצעות ניסוח ספר נהלים והחלטה על המהלכים שינקטו לאחר ביצוע הרכישה. במסגרת זו על החברה הרוכשת לשקול מהו המבנה הארגוני הרצוי מבחינתה ותרומתו וכן האם יתבצעו שינויים במצבת כוח האדם של החברה הממוזגת, כיצד ניתן יהיה להתגבר על הבדלי תרבות ניהולית וכן מהן העלויות הכספיות של מהלך מעין זה. שלב זה כולל בתוכו גם הגדרת יעדים איכותיים וכמותיים חדשים עבור החברה הממוזגת כאן הכוונה היא למס' "מנגנוני" בקרה במגוון תחומים כמו תפעול, שיווק ופיננסיים.
לסיום יש לציין כי לאחר השלמת תהליך המיזוג חשוב כי החברה הרוכשת תנתח את התוצאות ובעיקר תלמד מהן לעתיד.
קראו עוד על:
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!