עשרה טיפים בדרך להצלחה של תוכנית עסקית
התעלמות מאחד התחומים יכולה להביא לכתיבת תכנית מוטעית
עשרה טיפים בדרך להצלחה של תוכנית עסקית
"10 טיפים" בדרך להצלחה של תוכנית עסקית
על מנת לכתוב תוכנית עסקית אפקטיבית, דרושה הבנה עמוקה המשלבת בין מספר תחומים; כלכלה, משאבי אנוש, שווקים, טכנולוגיות ומערכות עבודה מורכבות, תוך ראייה אסטרטגית רחבה והבנה במהלכים טקטיים.
התעלמות מאחד התחומים יכולה להביא לכתיבת תכנית מוטעית, וזו יכולה להוביל לכישלון הקונספט העסקי, אובדן היוזמה וההשקעה.
מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת? אילו חלקים חשובים יותר ואילו פחות? באיזה חלק בתוכנית נכון להשקיע יותר מאמצים, זמן או כסף?
הנה "10 טיפים" בדרך להצלחה של תוכנית עסקית;
- פרט הערך המוסף שבמוצר/שרות שלך – הגדר וזהה היתרונות היחסיים שיש למוצר/שרות שלך. שני כוחות משפיעים בד"כ על הסיכוי למכור מוצר ו/א שרות ללקוח; הראשון, צמצום כאב. השני, הגדלת עונג. תוכנית עסקית אשר אינה מפרטת בבהירות איזה כאב המוצר ו/או השרות יכול להקטין ללקוח ו/או לחלופין איזה עונג הוא יכול להגביר, כנראה גם לא תשכנע את המשקיע הפוטנציאלי שלך להשקיע כסף במיזם.
- זהה את קהל הלקוחות למוצר/שרות – אפיין את מצבו הסוציו אקונומי, רמת שכרו, מקום מגוריו, רמת השכלתו, הרגלי הצריכה שלו, האם הוא משתייך למשפחות צעירות או וותיקות, טווח הגילאים שלו, האם אלו נשים או גברים, שכירים או עצמאיים.
- הכר את הענף בו אתה פועל – ערוך היכרות מעמיקה עם השוק ובדוק מה הן המגמות העיקריות בו, או ה"טרנדים" האחרונים, בחן את גודלו ואת אחוזי הצמיחה בו ונסה להעריך לאיזה נתח שוק אתה מסוגל להגיע.
- דע את מתחרייך – ישירים ועקיפים. הכרות מעמיקה עם מתחרייך תעזור לך לקבוע את האסטרטגיה העסקית הנכונה לעסק שלך. בחן את מהירות יכולתם של גורמים מתחרים "לשכפל" את הרעיון שלך.
- בסס מודל עסקי פשוט – בנה "מודל עסקי זורם" בו ברור מאין יבוא הכסף איך ומתי. תוכנית עסקית טובה תתבסס על שורה של הנחות יסוד מפורטות המגובות במחקר שוק ובנתוני אמת על מתחרים ועל הענף בו אתה פועל.
- תמחר בקפידה את המוצר ו/או השרות – מחיר המוצר או השירות מהווה את אחד השיקולים המרכזיים עבור הלקוח הפוטנציאלי. קבע מחיר תוך התחשבות בביקוש למוצר או השירות, מחירו אצל המתחרים, המיצוב אליו אתה שואף והערך הנתפס שלו.
- קבע יעדים ברורים – קבע יעדים ברורים לטווח הקצר והארוך. קביעת היעדים יכולה להתבצע על בסיס רבעוני, חצי שנתי, שנתי או רב שנתי. יעדים יכולים להיות יעדים "קשיחים" כמו יעדי מכירה ונתח השוק או יעדים "רכים" כדוגמת: גנריות, מודעות למוצר/שרות או בידול רגשי.
- בנה צוות מנצח – אחד החלקים החשובים ביותר בתוכנית. ההון האנושי. מפרט בפניי המשקיע בידי מי הוא שם את כספו. ספר מי הם אותם האנשים להם אתה מעניק את אמונך ואיך הם עובדים ביחד.
- ייחס חשיבות מכרעת לתזרים המזומנים ולתקופת ההחזר על ההשקעה – ניתוח תזרים המזומנים הנובע מהפעילות העסקית הוא בעל חשיבות גבוהה יותר בעיני המשקיע וקודם לניתוח ההכנסות או רווח הנקי. ניתוח התזרים הוא שיקבע GO או NOGO.
- בנה תוכנית עסקית ריאלית – הערכה גבוהה מדי של המוצר ו/או השרות תעורר חשדות מידיים כבר בשלב תמצית המנהלים. כולנו יודעים שכשאנחנו מאוהבים – כל דיבור על פגם במושא אהבתנו נופל על אוזניים אטומות. הסימנים ל"אהבה ללא גבולות" כוללים קיבעון מחשבתי בתיאור המיזם, אובדן הראייה הביקורתית ויכולת השיפוט והתעלמות מסיכונים. מסוכן להתאהב ברעיון! קשה, אבל בהחלט אפשרי, לשמור על מבט מפוקח לאורך כל הדרך.
קראו עוד על:
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!