שניים עשר טיפים ליזם הנמרץ לקראת כתיבת תוכנית עיסקית
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
שניים עשר טיפים ליזם הנמרץ לקראת כתיבת תוכנית עיסקית
מגיע יזם עם רעיון נהדר, שנייה לקראת כתיבת תוכנית עסקית, יש פידבק חיובי מהח'ברה ומודל עסקי שהורדנו מהאינטרנט שיושב בול על הרעיון. זה כל כך טוב, שתוך שנה מסיום הפיתוח כבר קונים את הוילה של מסודרים.
אז לכבוד שנת 2011, 12 כללים להמשך הדרך היזמית.
- האם אתם מתחברים לתחום שבחרתם?
יזמות, ובמיוחד ניהול עסק, זה קשה ומסובך. לקוחות, ספקים, בעיות במוצר – הרבה דאגות והרבה מאמץ והשקעה. יזמות זה לא 9 עד 5. תהיו מוכנים לעבוד 26 שעות ביממה – וזה אומר שיהיו הרבה ויתורים בדרך. אפשר כבר על ההתחלה להגיד שלום לתחביבים וחברים ובהמשך גם ללימודים ולעבודה. אם אתם לא באמת אוהבים את התחום ורק רוצים לעשות כסף – חבל על הזמן שלכם*
- תמכרו מה שאנשים קונים, לא מה שאתם רוצים למכור
הקומקום שסופר זמן עד שהוא מוכן ואז שופך אוטומטית את המים לכוס זה רעיון מגניב, אבל עלויות הייצור הגבוהות שלו ימנעו מאנשים לקנות אותו. תחשבו על מה הלקוחות באמת צריכים ונסו לעקוב אחר דפוסי הקנייה שלהם.
- פוקוס
אפשר לנסות להשתלט על כל השוק בכל העולם – אבל עדיף להתחיל במומחיות ספציפית במדינה או אזור גיאוגרפי אחד. קשה להשיג לקוחות וככל שתתמקדו בפתרון הייחודי שאתם מספקים כך יהיה קל יותר להשיג לקוחות.
- אתם לא הלקוח של עצמכם
אתם בהגדרה מאוהבים במוצר שלכם. לעולם לא תראו את החסרונות שלו. גשו לחבר הכי כן שלכם והשביעו אותו להגיד לכם את האמת, כל האמת ורק את האמת – ואז תקשיבו למה שיש לו לומר.
- סודי ביותר vs. ללמוד מהתעשייה
יש יזמים ששומרים על הרעיון עד לדקה ה-90 ויש כאלו שמספרים לכל העולם על מנת לנסות וללמוד כמה שיותר ממומחים בתעשייה אליה הם מכוונים. אין חוק ברור בעניין, אבל אני ממליץ לכם לאסוף כמה שיותר דעות. אם אתם מפחדים השמיטו פרט או שניים שעושים אותכם למיוחדים, אבל תשאפו להיפגש עם כמה שיותר אנשים מהתעשייה אליה אתם מכוונים.
- בנו את המוצר לפני פגישה עם משקיעים
מוצר מוכן עושה וואו! אבל אם לא ניתן להכין דמו טוב של המוצר, תשקיעו בהצגה ויזואלית אחרת (לא PowerPoint) – זה ימשוך יותר תשומת לב לרעיון שלכם. גם כי רואים שהשקעתם זמן וכסף וגם כי יש על מה להסתכל.
- תגידו את זה בדקה
תהיו מוכנים לזרוק את הרעיון שלכם בתמציתיות ובהירות מדהימה מול כל אדם שעומד מולכם. מתי שהוא לאדם הזה יהיה כיס עמוק מספיק להשקיע. חדדו את המסר וזכרו שמה שלא פשוט פשוט לא עובד.
- תכננו קדימה
אומנות האלתור היא יפה – אבל דווקא האמריקאים האלו שמתכננים עד הפרט האחרון הצליחו להיות מעצמה כלכלית. תכננו שנה ויותר קדימה, נסו להבין לאיפה התעשייה הולכת ואיך אתם מתקדמים איתה. בדקו לכמה מימון תזדקקו בעתיד, כמה עובדים צריך לגייס עוד שלושה חודשים ומתי ואיך בדיוק יפתח הקמפיין השיווקי. ככל שתתכננו טוב יותר כך תקבלו פחות החלטות תחת לחץ ואי וודאות.
- תשקיעו בחלק שנקרא שיווק ומכירות
ליזמים טכנולוגיים יש את הנטייה להתרכז בטכנולוגיה. אבל טכנולוגיה לא מוכרת את עצמה. דאגו לאיש מכירות כריש ופונקציה במשרד שיודעת להסביר ביותר מפיסקה אחת מה זה שיווק.
- פסימי זה אופטימי עם ניסיון
תמיד תתכוננו לתרחיש הגרוע ביותר. זה שבו הלקוח המרכזי שלכם עורק למתחרים, העובד הכי טוב שלכם מקבל הצעה טובה יותר והספק שלכם מעלה מחירים.
- אף פעם אל תפסיקו ללמוד
קורסים, הכשרות, סמינרים, התייעצות עם מומחים – מי שלומד מתקדם (אמא צדקה). גם אם נדמה לכם שאתם יודעים הכל זה לא נכון והמתחרים שלכם כן משקיעים בלמידה והשתפרות.
- כתבו תוכנית עיסקית
תהליך כתיבת תוכנית עיסקית בו מגדירים את המוצר והאסטרטגיה ולומדים את השוק הוא תהליך למידה חשוב בדרך להבין מה אתם רוצים מעצמכם, מה ניתן לעשות ומה לא מתאים לשוק. יחד עם זה מגיע גם שלב מאוד חשוב של בדיקת ההיתכנות הפיננסית של המיזם. מניסיוני למדתי שכשצריך לכתוב על נייר נושאים כמו אפיון המוצר והאסטרטגיה השיווקית פתאום מגלים שלא תמיד חושבים על הכול.
ואחת לשנה הבאה: תהנו. אין כמו האדרנלין שמגיע מיזמות. זה כמו רכבת שדים בחיים האמיתיים.
- יש תיאוריה על אנשים שמוכנים להשקיע את הנשמה שלהם על משהו שלא מעניין אותם – לא פגשתי כאלו אף פעם ואני גם לא רוצה
קרא עוד על:
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!